Veranstaltungen des Graduiertenzentrums der School of Social Sciences and Technology
PhD - Financial Economics of Climate and Sustainability (only for PhD and Post docs) (SOT 1230)
with Prof. Dr. Florian Egli and Clemens-Maria Lehofer
This course is aimed at PhDs and postdocs interested in the field of climate and sustainability finance. While we do not require a degree in economics, familiarity with basic economic concepts is required to follow the course content. In this course, we explore the economic implications of climate change and the role of finance in facilitating transitions to lower-carbon economies by reviewing and discussing the latest literature and methodologies. More information https://campus.tum.de/tumonline/ee/ui/ca2/app/desktop/#/slc.tm.cp/student/courses/950809022?$scrollTo=toc_overview (The course started already in February 2025, but if you are interesed you are welcomed.
Want to participate? Send an email with the subject: “Application to FECS class 2025” to clemens.lehofer@tum.de. The email should contain the title of your PhD or main research project and a 200-word motivation.
Doc-GS: subject-specific Qualification
Workshop: Einführung in Research Design für (neue) SOT-Promovierende (D oder E)
mit Dr. Anna Hartl
Dieser Workshop bietet eine Einführung in die Planung und Methodik wissenschaftlicher Forschung in den Bildungswissenschaften. Die Teilnehmenden lernen zentrale Konzepte des Research Designs kennen, darunter qualitative, quantitative und Mixed-Methods-Ansätze, experimentelle und feldbasierte Untersuchungen sowie den Einfluss von Studiendesigns auf Forschungsergebnisse.
Im Rahmen des Workshops beschäftigen wir uns mit der Entwicklung präziser Forschungsfragen, der Formulierung und Testbarkeit von Hypothesen sowie der Auswahl geeigneter Methoden. Besonderer Fokus liegt auf der praktischen Umsetzung: Die Teilnehmenden führen Power-Analysen durch, nutzen Entscheidungsbäume zur Methodenwahl und diskutieren methodische Herausforderungen. Zudem erhalten sie Einblicke in Open-Science-Praktiken, einschließlich Präregistrierung und transparenter Forschungsprozesse.
1. Termin ist ein eher theoretischer Input zu folgenden Themen:
- Kennenlernen, Netzwerken
- Grundlagen des Research Design: Qualitative vs. quantitative Analysemethoden oder mixed Methods
- Experimentelle Untersuchungen vs. Feldstudien
- Primär-, Sekundär- oder Metaanalyse
- Datenschutz und Genehmigungsverfahren an der TUM
- Entwicklung von Forschungsfragen
- Formulierung und Testbarkeit von Hypothesen
2. Termin
- Kurzes wrap up von Teil 1
- Definieren der Stichprobe incl. Poweranalyse
- Überblick über gängige Methoden
- Auswahl der passenden Methode
- Umfang mit methodischen Herausforderungen
- Fragwürdige Forschungspraktiken
- Open Science
Der Workshop richtet sich an (neue) Promovierende, die eine fundierte methodische Basis für ihre Forschung aufbauen und sich mit anderen Promovierenden vernetzen möchten.
Wann und Wo: 25.03.2025, 9:00 – 13:00, Raum 137
Wann und Wo: 14.04.2025, 10:00 – 14:00, Raum 137 (neuer Termin - Einstieg noch möglich)
Anmeldung: über Ihr Doc-Gs Account
Doc-GS: subject-specific Qualification
Follow-up-Workshop: Research Design in der Praxis (Deutsch oder Englisch)
mit Dr. Anna Hartl
Dieser praxisorientierte Workshop baut auf den Grundlagen des Research Designs auf und unterstützt Promovierende dabei, methodische Konzepte auf ihre eigene Forschung anzuwenden. Die Teilnehmenden diskutieren ihre eigenen Dissertationsstudien anhand ihres Forschungsdesigns und setzen sich mit den Herausforderungen im Forschungsprozess auseinander. Zudem werden Methodenentscheidungen reflektiert und Open-Science-Praktiken wie die Präregistrierung praxisnah erarbeitet.
Der Workshop richtet sich an Promovierende, die ihre methodische Kompetenz stärken und ihre eigene Forschung weiterentwickeln möchten.
Wann und Wo: 15.04.2025, 9:00 – 13:00, Raum 137
Anmeldung: über Ihr Doc-GS Account
Doc-GS: subject-specific Qualification
Research Seminar on Mathematics Education
with Prof. Dr. Andreas Obersteiner
This seminar is a research seminar that facilitates the scientific exchange on current research topics in the field of mathematics education. The focus is on the presentation and discussion of planned, ongoing and completed research projects in the area of mathematics education. The seminar also focusses on research methods. Researchers from mathematics education and related fields are invited to the seminar from time to time.
When: Thursday, 10-12
Where: Seminar room 142, Marsstr.20-22
Registration: TUM Online, Course 0000001157
Doc-GS: subject-specific Qualification
Embrace Diversity: Exploring Collaboration in Learning and Team Dynamics (Interdisciplinary Research Seminar)
With Prof. Dr. Doris Holzberger
This initiative aims to bring together EDU scientists (and beyond) who study collaboration or are interested in diverse learner characteristics and learning settings.
Collaboration is not just a research topic – it should be actively lived. By embracing diverse, interdisciplinary perspectives, we aim to gain new insights and potentially spark future collaborations. We warmly invite interested colleagues at all career levels to join us in this exciting endeavor. Every perspective will enrich our discussions and collective learning. You can present your research, discuss a question, or introduce and debate a paper. The focus is on exploring the multifaceted nature of collaboration and diversity, sharing experiences, and finding synergies.
When: weekly on Tuesdays, 12:00 p.m. to 1:30 p.m., starting April 29, 2025
Where: Room 269, Marsstr. 20-22
Registration: If you are interested in joining this seminar, please send a short email to psyll(at)sot.tum.de and attend our first meeting on April 29, 2025
Doc-GS: subject-specific Qualification
Frontiers of Open Research
with Prof. Dr. Sabina Leonelli
This colloquium comprises a weekly two-hour seminar. In the first hour, each week a different guest speaker (sometimes TUM staff, sometimes external guests) critically considers an aspect of Open Research and related systemic issues in the structure, content and organization of research cultures, practices and assessment. The emphasis tends to be on the biological, biomedical and environmental sciences, as well as data science and AI; and the scholarship and background for examining such work consists of the philosophy, history and social studies of science. The discussion is most grounded on pre-circulated readings, many of which are work-in-progress research paper that are made available to participants around 5-6 days in advance; it is assumed that participants will have read that material before taking part in the colloquium. In the second hour, the research team of the PHIL_OS ERC project (“A Philosophy of Open Science for Diverse Research Environments”; www.opensciencestudies.eu ) shares updates and cutting-edge results from their ongoing work, as well as information on evolving policy.
When: Thursdays 14:00 – 16:00 + 3h self-study / homework per week (= 5 h per week ~ 2 SWS)
Where: hybrid format – in person: Augustenstrasse 40, third floor, seminar room; online: Zoom link available upon registration.
Registration: Please register by 23.04.2025 by emailing Desantila Hysa desantila.hysa(at)tum.de.
Doc-GS: subject-specific Qualification
Departmental Dissertation Proposal Seminars
Tag der Forschung - 3. EDU-Kolloquium am 25.02.2025
Wann: 25. Februar 2025 , 9 Uhr - 15 Uhr
Wo: Marsstraße 20-22, 6. Stock,
Programm: rechtzeitig vor der Veranstaltung hier https://www.edu.sot.tum.de/edu/forschung-innovation/promotion/
am 25.02.2025 ist es wieder soweit und das dritte EDU-Kolloquium findet statt. Wir möchten erneut die Gelegenheit nutzen, damit alle Mitglieder – Professor*innen, Post-Docs, Doktorand*innen – ins Gespräch über ihre Forschung kommen.
Von 9.00 Uhr bis 15.30 Uhr werden fünf Doktorand*innen ihre Promotionsprojekte zu den vielfältigen Themen unseres Departments in Vorträgen präsentieren. Alle SOT-Mitglieder sind herzlich eingeladen, die Vorträge zu hören und darüber zu diskutieren. Die Vorträge sind diesmal alle auf Englisch.
Neben diesem Format haben wir auch wieder eine Postersession in das Programm integriert. Alle EDU-Mitglieder – egal ob Professor*in, Post-Doc oder Doktorand*in – können hier ihre Forschungsarbeiten präsentieren und die Sichtbarkeit ihrer Forschung steigern. Wenn Sie ein Poster ausstellen möchten, können Sie dies bei der Anmeldung angeben. Sie erhalten dann rechtzeitig vor dem EDU-Kolloquium weitere Informationen zum Ablauf der Postersession.
Um besser planen zu können, bitten wir alle Teilnehmenden, sich hier anzumelden, egal ob sie als Besucher*in kommen oder ein Poster ausstellen.
Bei Fragen zu Ablauf und Organisation wenden Sie sich gerne an Simon Munk (simon.munk(at)tum.de).
Wir freuen uns auf interessante Einblicke und anregende Diskussionen!
Info: Doc-GS --> subject-specific skill course/
PhD Colloquium SoSe25 - STS Department - May 8-9, 2025
More Information will be shared in due time
Info: Doc-GS --> subject-specific skill course/
Graduate Students Day - Annual GOV Dissertation Departmental Seminar - June 27th, 2025
When: June 27th from 3 p.m. until 6 p.m.
Where: TUM Think Tank, Richard-Wagner-Str. 1
For all doctoral candidates at GOV: Whether you're new to the program or have been part of it for a while, the Graduate Student Day is a great opportunity to:
- present your dissertation progress,
- receive valuable feedback from peers, postdocs, and professors,
- connect with fellow doctoral researchers, and
- fulfill a key requirement under the new SOT Centre for Graduate Studies guidelines.
This day is not only an important milestone in your doctoral journey – it’s also a celebration of the diverse and interdisciplinary research within our department.
If you are a doctoral candidate and would like to present your work, please reach out to Helene directly (helene.vonschwichow(at)tum.de) by May 30th to be included in the program.
Info: Doc-GS --> subject-specific skill course/
Please note: Active participation at the Dissertation Departmental Seminars (in the form of a presentation/poster; more details will follow soon) at least once throughout your doctoral studies is compulsory for new doctoral candidates as per the new guidelines of the SOT Centre for Graduate Studies (new doctoral candidates hereby refers to those entering the list of doctoral candidates after June 22nd, 2023). However, we would also like to explicitly invite advanced doctoral candidates to showcase their work, get feedback on such a rare informal occasion, and use this to explore collaboration with department members and other doctoral candidates — or have a good time together!
Doctoral colloquia
With Prof. Dr. Anna Keune
Where: Online
When: Friday’s at 1 – 2:30 p.m.
With Prof. Allister Loder
When: Tuesdays 1.15 p.m. - 2.45 p.m.
Where: Brienner Forum, Raum F1.12
2 SWS
Master Courses open for SOT doctoral candidates
Academic Prompt Engineering and Management: a Reflexive Introduction (LV 2854+3566)
With Prof. Christian Djeffal
https://campus.tum.de/tumonline/pl/ui/$ctx/wbLv.wbShowLVDetail?pStpSpNr=950844553 Vorlesung
Starting: 24.04.25, 16:00 - 17:00, via Zoom
https://campus.tum.de/tumonline/pl/ui/$ctx/wbLv.wbShowLVDetail?pStpSpNr=950844554 Workshop
Starting: 24.04.24, 24.04.25 17:00 - 18:15, Via Zoom
Open for doctoral candidates from SOT
Innovationen und Politik für nachhaltige Mobilität
mit Prof. Dr. sc. ETH Zürich Allister Loder
https://campus.tum.de/tumonline/WBMODHB.wbShowMHBReadOnly?pKnotenNr=4363038&pOrgNr=52498
Offen für Doktoranden und Doktorandinnen der SOT.
Das Modul besteht aus einer Vorlesung (SoSe 2025 dienstags von 15:00-16:30) mit begleitendem Seminar (SoSe 2025 mittwochs von 9:45-11:15); Ort wird im VVZ bekanntgegeben.
Nach Teilnahme verstehen die Studierenden auf Basis einer Zeitreise durch 200 Jahre Verkehrspolitik, warum wir vor den bekannten Herausforderungen in Verkehrspolitik und Verkehrswende stehen und können entsprechende Implikationen für das zukünftige Handeln ableiten.
Anmeldung per TUM Online oder per E-Mail an Prof. Loder allister.loder(@)tum.de
“Validity as Argument” – A Powerful Framework for Qualitative and Quantitative Research
with Prof. Dr. Andreas Vorholzer
Did you ever wonder what all the fuzz regarding “validity” is about? This workshop series will bring you a little closer to the answer: In this workshop, we will take a close look at the meaning and relevance of “validity” as a fundamental concept relevant for all kinds of empirical research and beyond. Together, we will explore the “validity as argument” framework by Messick as a contemporary conceptualization of validity, discuss how this framework can be used to a) identify relevant validity-related questions in one’s own study or dissertation project, b) gather and systemize evidence for validity, and c) to generate a structured argument for the validity of (your) conclusions in a thesis, dissertation or paper.
The workshop will be in German or English, depending on the audience’s preferences.
When: 07.05.2025, 2 p.m. – 5 p.m.; 21.05.2025, 2 p.m. - 5 p.m. + 4,5 h self-study / homework (= 10,5 h ~ 1 SWS)
Where: Marsstr. 20-22, room TBD (a mixture of in-person and virtual sessions is possible depending on the participant's needs and preferences)
Registration information: Please register until 23.04.2025 using the registration form under the following link https://forms.gle/3K5abvbQKv6j3HRY8.
Data Ethics and Governance module (SOT 46401)
with Prof. Sabina Leonelli
In this module students will: (1) identify some of the main risks and ethical/legal challenges involved in the widespread automation and digitalisation of services characterising 21st century life (for example, the clash between individual desire for privacy, frameworks for data ownership and the institutional commodification of personal data); (2) examine whether and how such concerns can be handled; and (3) discuss the responsibilities of data scientists and other producers of technologies for data analysis towards their responsible use.